Mobilitet for mennesker – ikke kun biler
Hvordan vi bevæger os rundt i hverdagen, siger meget om vores samfund. Vi vil sætte mennesker, klima og lige adgang i centrum – ikke alene biler og asfalt. Derfor arbejder vi for et transportsystem, hvor det er nemt, trygt og grønt at vælge cykel, tog og bus.
I Danmark står transportsektoren for cirka 28 % af de samlede CO₂-udledninger. Hvis vi skal nå vores klimamål, er det nødvendigt med et grønt skifte i transporten. Derfor kæmper vi for, at den kollektive trafik i hele landet skal være billigere, hyppigere og bedre. Det gælder især i områder som Middelfart, hvor afstandene kan være lange, men mulighederne for at vælge kollektivt er få.
Vi vil styrke regionale busforbindelser og togdrift – både for klimaets skyld og for at give flere adgang til job, uddannelse og fritidsliv. Undersøgelser fra DTU viser, at næsten 40 % af danskerne ville vælge kollektiv transport oftere, hvis forbindelserne var bedre og mere pålidelige. Det er en opgave, vi skal løfte lokalt sammen med regionen og staten.
For os er det også en social sag: Mange unge, ældre og mennesker uden bil er afhængige af kollektiv trafik. Derfor skal den ikke beskæres, men tværtimod udvides med en styrkelse af Flex-trafik, delebilsordninger og bedre pendlerforhold. Vi foreslår blandt andet investeringer i stationsnære områder i Ejby, Nørre Aaby og Kauslunde, forbedrede cykelforhold på stationerne og flere forsøg med borgerstyret samkørsel.
Radikale Venstre kæmper for en grøn mobilitet, der også styrker sundheden. Gode og trygge cykelstier – ikke mindst mellem byerne – er en nøgleprioritet. Hver kilometer på cykel sparer samfundet 7 kr. i sundhedsudgifter, ifølge Transportministeriet.
Derfor siger vi nej til nye motorveje i lokalområdet, og ja til investeringer i grøn og intelligent mobilitet. Vi ønsker at fremme “Mobility as a Service”-løsninger, hvor tog, bus, delebil og cykel kan bookes via én app – og til en pris, hvor alle kan være med.
Vi ønsker gratis offentlig transport for skoleklasser og billigere billetter for grupper og familier.
Læs hele udspillet for grøn transport her. (Link til radikale.dk)
Ny Lillebæltsforbindelse? – ansvar kræver omtanke
Debatten om en ny forbindelse over Lillebælt rejser store spørgsmål – både økonomisk, miljømæssigt og samfundsmæssigt. I Radikale Venstre i Middelfart stiller vi os konstruktivt kritiske over for behovet for en ny bro eller tunnel. Inden der træffes beslutning om milliardinvesteringer i ny bilinfrastruktur, må vi insistere på grundige analyser af trafikmængder, klima- og naturpåvirkning og alle alternativer skal undersøges seriøst og tilbundsgående.
Vi mener, at enhver investering i infrastruktur skal måles op mod vores fælles klimamål. En ny forbindelse må ikke blive en motor for øget biltrafik og CO₂-udledning. Tværtimod bør fokus være på grøn omstilling: styrket togdrift, forbedret kollektiv transport og løsninger, der reducerer antallet af biler – ikke øger det. Det kunne fx. være, at Den Gamle Lillebæltsbro kunne overgå til kun at være for gående, cyklister og el-drevne køretøjer. Broen er en lokal livsnerve, som vi skal bringe ind i en ny grøn fremtid.
Vi er klar til at tage ansvar, hvis uvildige analyser viser, at en ny forbindelse er nødvendig og kan indrettes klimaneutralt, fx med dedikerede baner til el-drevne køretøjer samt fuld kompensation i klimaet.
Men vi siger også klart, at Middelfart Kommune ikke må blive en gennemkørselsmotorvej.
Vi skal bygge forbindelser for mennesker, ikke blot for biler.
Vi ønsker, at CO₂-reduktion er et ufravigeligt kriterium i alle transportprojekter. Vi kræver også reel borgerinddragelse i beslutningsprocessen – især i en kommune som vores, hvor konsekvenserne mærkes direkte.
Mobilitet er frihed. Men friheden skal være for alle – ikke kun for dem med egen bil. Fremtiden kræver modige valg, og det tager vi i Radikale Venstre.